Sløjd og Håndarbejde blev stået sammen til faget Håndværk og design i 2016 efter reformen af folkeskolen. Nu skal eleverne udover at arbejde med håndværket også arbejde med design. Det var helt i tråd med min tilgang til at blive lærer. Jeg mener at elever ikke må glemme at lege og være kreative. De skal lære at der ikke altid er et facit, og at opgaver kan løses på flere måder. Og nogle gange bliver resultatet ikke brugbart. Jeg vil gerne have, at eleverne prøver ting af og undersøger, hvad der evt. kan lade sig gøre.
Imidlertid har jeg oplevet, hvor svært elever på mellemtrinet har det, ved at give slip og prøve selv. Det kan også være en utryg situation, når man ikke kender målet præcist. Men hvor kunne det være sjovt, hvis eleverne turde kaste sig ud i processen at designe, uden at have en voksen til at fortælle, hvordan det hele skal laves og se ud.
I mindst to forløb har jeg lykkedes med at kaste eleverne ud i en designproces. Begge forløb er foregået i klasselokalet. Begge forløb, var situationer, hvor jeg var alene og ikke ville have en urolig flok i faglokalerne.
I det første forløb, brugte vi en masse A4 fejlprint. Eleverne skulle lave ’sugerør’ ved at trille papiret diagonalt rundt om en blyant og derved lave tynde rør af papir. Disse rør kan være temmelig robuste at bygge med. Rørene blev sat sammen med tape.
For at peppe processen lidt op, blev det i første omgang til en konkurrence om at lave det højeste tårn af rør. Tårnet skulle stå selv uden støtte af nogen art og laves på ca. en klokketime. Der skulle også være tid til intro, oprydning og evaluering på de to undervisningslektioner, der er til rådighed.
Jeg viste nogle eksempler med pyramider og trekanter, som er en stærk konstruktion. Og så var det ellers i gang. Eleverne arbejdede i grupper. Tre i en gruppe er at anbefale, men eleverne fik lov til selv at lave grupper. Når man som jeg har 8 klasser i HDS på mellemtrinet, er der for mange elever, til at kende dem godt nok til at sammensætte gode arbejdsgrupper. Og de kastede sig virkelig over opgaven med ildhu.
Men hvor meget design er det? Jeg mener meget. Eleverne får afprøvet, hvor stabil deres konstruktion er. Nogle fejler og nogle laver gode, stærke konstruktioner. Dem der fejler gør det først og fremmest, fordi de får stress af at se, at andre grupper er ved at bygge højere, og derfor laver de dårlige løsninger, der ikke er stabile nok. Men jeg er sikker på at de alligevel lærer noget.
Det de først og fremmest lærer, er at arbejde med modeller i papir. De lærer at et rundt rør er stærkere end et tyndt stykke papir og at trekanter er mere stabile i modsætning til firkanter, der nemt kan skride ud af form.
Forløbet har jeg senere udvidet til at eleverne skulle udarbejde modeller af stole af de samme papirrør. Flere elever har senere efterspurgt om vi kunne lave det med rørene igen. Og det gav mig ideen til det næste projekt, som også blev lavet i klassen, da der var eksamen i faglokalerne.
Disse forløb håber jeg at give eleverne en grundidé om stabilitet, funktion og udseende, når de senere skal arbejde med fx møbler i træ.
Modeller i 1:5 (ca.)
Det næste forløb, jeg vil beskrive, er tættere på en egentlig designproces. Med udgangspunkt i DR-udsendelserne ’Danmarks næste klassiker’, taler vi om at lave modeller i mindre målestok i pap og papir. Ispinde, tændstikker og papirclips kunne også bruges.
Opgaven lød: Design et skolebord. Et møbel du bruger i skoletiden og derfor kender godt. Vi lagde ud med at tale om, hvilke funktioner et skolebord har og havde i gamle dage, hvor elever brugte blæk og bordene havde et rum under bordpladen til bøger. Skal der fx være en holder til vanddunken? Eller måske et køleskab til madpakken? Alt kan lade sig gøre. Der er ingen begrænsninger på materialer og der skal ikke tænkes på om der er plads i rummet til 25 af deres borde.
Nu blev opgaven mere ’rigtig’ og dermed føler nogle elever at de bliver udfordret på deres færdigheder, selvom jeg pointerede at, modellen ikke skulle se flot ud og at det ikke gør noget, hvis modellen ikke kan stå. Bare man kan se ideen med bordet. Jeg gav nogle lov til at arbejde to sammen om én model – ikke flere sammen, så bliver chancen for, at ikke alle deltager for stor. Man måtte gerne sidde flere sammen og få ideer af hinanden. Men helst skulle alle lave én model hver.
Vi skulle have tid til at høre om løsningen sidst i dobbeltlektionen. Og igen kastede eleverne sig over opgaven og kom med mange super gode løsninger. Jeg gik ikke så højt op i målestoksforhold. Det var der ikke tid til. Det vigtigste var ideen.
Det var dejligt at se, hvordan der blev arbejdet med design og ideer. Det kan ellers være svært, bare at få eleverne til at lave en skitse, de kan arbejde efter i andre forløb; fx hvor opgaven er at sy en bamse eller lave en kasse. I disse forløb vil eleverne bare i gang med at lave noget og ikke det pjat med at tegne. De har jo det hele inde i deres hoveder og ved hvordan, det skal laves. Eller gør de?