På 3. årgang skulle eleverne lære at brodere korssting. Jeg tænkte, at det både kunne være en udfordring for nogle elever, og at flere ikke kunne se det spændende i at lære at brodere. Så jeg overvejede, hvad der eventuelt ville fange deres interesse. Jeg kom frem til, at Minecraft-figurerne ville få flere til at blive interesserede. Minecraft har en grov grafik af store pixels eller firkanter, som direkte kan overføres til korssting. Pixelgrafik og korssting har samme udgangspunkt: billeder omsat til farvede firkanter. Minecraft-figurernes ansigter er 8×8 felter, så jeg laserskar en bunke små plader med 9×9 huller.
Mit oplæg gik i første omgang ud på at vise eleverne, hvad man kan brodere, og hvordan man gør. Derefter skulle eleverne selv designe eller finde ud af, hvilke figurer de ville brodere. De fik udleveret 3 x print af 8×8 tern, som de så kunne designe på.
Mange valgte et Minecraft-ansigt, men der blev også broderet andre figurer – ikke kun ansigter. Jeg tror, at alle i de fire 3. klasser fik broderet mindst én figur.
Der var lidt udfordringer med at få trådet nålen og finde garn i den passende tykkelse. Det gik der lang tid med. Vi havde en stor kasse med nåle, som jeg havde sorteret, så de nåle uden spids og med store øjer blev lagt for sig. Det viste sig, at nogle nåle havde for stort øje, så når der blev trådet med for kraftigt garn, kunne nålen ikke komme igennem pladens huller. Det skal man tage højde for før undervisningen. Jeg mener, at jeg lavede hullerne lidt større i næste omgang laserskæring.
Fordelen ved at brodere på en lille plade er, at projektet er overskueligt, og at pladen ikke krøller sammen, hvis tråden strammes for hårdt. Det er også forholdsvis nemt at pille op, og, bilder jeg mig ind, lettere at se, om man skal stikke ind fra forsiden eller bagsiden næste gang, så tråden ikke kommer rundt om kanten på broderiet. Vi gjorde ikke så meget ud af, om den øverste tråd i krydserne vender den samme vej. Der var dog lidt klager over, at pladen lugtede brændt.
Men det var en succes. Langt de fleste elever var glade for forløbet og kunne nu selv brodere, hvis der var ekstra tid til det på et andet tidspunkt.